نشانه‌هایی که مشخص می‌کند با رهبر فنی ناکارآمدی سروکار دارید.
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ تاریخ انتشار

تعامل نادرست بین اعضای گروه

مهندسین نرم‌افزار به‌عنوان نخبه‌هایی درون‌گرا شناخته می‌شوند؛ با این حال مهندسی نرم‌افزار فعالیت اجتماعی دشواری است. باید درباره ایده‌های خود با افرادی در سرتاسر دنیا مشورت کنید که هیچ زبان مشترکی بین شما و آن‌ها به غیر از زبان‌ کدنویسی وجود ندارد. مهندسین نرم‌افزار برای بهینه‌سازی طراحی باید زبان یک‌دیگر را درک کنند؛ اینجاست که رهبر فنی به‌عنوان کسی که سکان پروژه را در اختیار دارد، باید تعامل خوبی میان شما و دیگر اعضای گروه برقرار کند. رهبر فنی باید با لحنی شایسته، اختلاف‌‌نظر بین اعضای گروه را خاتمه دهد و نتیجه‌گیری سودمندی از بحث‌های بین اعضای گروه به‌دست آورد. اگر احساس می‌‌کنید رهبر فنی کد‌ها و نظرهای شما را درک نمی‌کند و نمی‌تواند ایده‌هایتان را به‌‌درستی به دیگر اعضای گروه منتقل کند، همکاری با این رهبر فنی در کنار این‌که جلوی پیشرفت پروژه را می‌گیرد، راه ایده‌پردازی‌های تازه شما را هم می‌بندد.

رهبر گروه همه‌چیز را مشکل کدنویسی می‌بیند

وراثت (Inheritance)، در برنامه‌نویسی، وسیله‌ای برای ساختارهای مختلف فراهم می‌کند تا در یک لیست کنار هم قرار بگیرند؛ با این حال این روزها نمی‌توانید به عنوان یک توسعه‌دهنده کاربلد، دیدتان به وراثت مانند سابق باشد. وراثت اگر به‌ درستی اعمال نشود، پایگاه کد (CodeBase) فشرده‌ای را بی‌دلیل ایجاد می‌کند. این وضعیت عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت کدنویسی آخرین مرحله در ساخت نرم‌افزار است. قبل از این‌که برای کدنویسی آستین بالا بزنید، باید درباره انواع مشکلات و اجزا سیستم فکر کنید. این رویکرد را می‌توان زمانی تشخیص داد که برای قراردادن یک ویژگی، رهبر فنی به جای این‌که برای حل این مشکل از ذهنش کمک بگیرد، به‌طور مداوم کدنویسی می‌کند و با پیام‌های رفع‌ اشکال زیادی مواجه می‌شود.

رویکرد راهنما محور به جای استفاده از آموزش‌های تخصصی

راهنماها (Tutorials)، انتخاب مناسبی برای آشنایی با یک فناوری جدید به حساب می‌آیند؛ با این حال برای پیشبرد یک پروژه نمی‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید. راهنماها مسائل عمومی را پوشش می‌دهند و روشی مشخص برای استفاده از بعضی واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API)، در صورت تازه بودن این برنامه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند؛ اینجاست که رهبر فنی باید در کنار استفاده از راهنماها، آموزش‌های تخصصی که درباره تعامل با ابزارهای مختلف وجود دارد را مطالعه کند. تجربه ثابت کرده مطالعه آموزش‌های تخصصی زمان کمتری از مطالعه راهنماها می‌برد؛ با این حال اگر متوجه شدید رهبر فنی رویکردی راهنما محور دارد و اهل استفاده از آموزش‌های تخصصی نیست، این شرایط را نشانه‌ای از ناکارآمدی رهبر فنی بدانید.

توانایی‌های رهبر فنی به دانسته‌هایش محدود است

یکی دیگر از نشانه‌های ناکارآمدی رهبر فنی زمانی مشخص می‌شود که بر اساس دانسته‌هایش تصمیم می‌گیرد و توجه نمی‌کند که رویکردهای دیگر کاربرد بهتری دارند. برای مثال، رهبر فنی تصمیم می‌گیرد که لاراول برای توسعه بک‌اند (Back-End)، مناسب است؛ در حالی‌که این زبان پیچیدگی لازم را برای توسعه سرویس مدنظر گروه را ندارد و با این حال رهبر فنی نظرهای خود را محدود به دانسته‌هایش می‌کند. در این شرایط سایر اعضای گروه زبان‌های دیگری مانند راست (Rust)، دات‌نِت (.Net)، یا حتا جاوا (Java) را برای توسعه این سرویس پیشنهاد می‌دهند؛ اما از آن‌جایی‌که رهبر فنی با این زبان‌ها آشنایی لازم را ندارد و نمی‌خواهد اطلاعاتی در این‌باره به‌دست آورد، گوشش به این پیشنهاد‌ها بدهکار نیست. این وضعیت نیز نشانه‌ای از ناکارآمدی رهبر فنی به‌حساب می‌آید.

رهبر فنی دل به کار نمی‌دهد

تنبلی در مهندسی نرم‌افزار کار ناپسندی نیست. این روحیه کمک می‌کند تا مهندس نرم‌افزار دنبال رویکردهای هوشمندانه‌تری برای رسیدن به هدف باشد؛ با این حال می‌تواند باعث شود تا مهندس نرم‌افزار به جای این‌که دنبال روش‌های هوشمندانه‌‌تری باشد، روش ساده را انتخاب کند و کدهای به‌دردنخوری بنویسد. به‌ همین‌ دلیل اگر متوجه شدید رهبر فنی دل به کار نمی‌دهد و به جای پیداکردن راهکارهای هوشمندانه دنبال راه‌های ساده است، بدانید که همکاری با این رهبر فنی نه‌تنها چیزی به تجربه شما اضافه نمی‌کند، بلکه منجر به توسعه نرم‌افزار ناکارآمدی خواهد شد.

زیاده‌روی در استفاده استاتیک

این مطلب جای مناسبی برای بحث درباره استفاده کارآمد از استاتیک مدیفایر (Static Modifier) نیست. همان‌گونه که می‌دانید، استاتیک مدیفایر وضعیت اشتراکی ایجاد می‌کند که می‌تواند واقعاً دردسرساز باشد. برنامه‌نویسان زیادی را سراغ داریم که مجبور هستند قسمت زیادی از وقت خود را به اصلاح قسمت‌های استاتیک اختصاص دهند. زیاده‌روی رهبر فنی در استفاده از استاتیک‌، دیگر اعضای گروه را به‌ دردسر می‌اندازد. بنابراین زیاده‌روی در استفاده از استاتیک، یکی دیگر از نشانه‌های ناکارآمدی رهبر فنی به‌حساب می‌آید.

 

قرار نیست ناکارآمدیِ رهبر فنی را مشکلی شخصی قلمداد کنیم؛ با این حال همکاری با افرادی که به لحاظ فنی ناکارآمد هستند در درازمدت آسیب زیادی به شما وارد می‌کند؛ چه بسا که عادت‌های کاری ناپسند آن‌ها به شما هم منتقل شود. بنابراین از آن‌جایی‌که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد، پیشنهاد می‌کنیم اگر متوجه نشانه‌هایی شدید که مشخص می‌کند با رهبر فنی ناکاآمدی سروکار دارید، هرچه‌ سریع‌تر فکری برای حل این مشکل کنید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg